ŚWIAT OCZAMI RUDEJ

08:59

Znamy się nie od dziś. Ruda to mój mur. W fotografii stawiałyśmy, można to tak ująć – wspólne pierwsze kroki, zawsze wspierając się i motywując. Obie wiemy, jakie dziedziny skradły nam serca i jak ważnym elementem w naszym życiu jest fotografia. Zawsze smakowałyśmy nowego zagadnienia, testując czy spełni ono nasze oczekiwania. W pewnym sensie się uzupełniamy. Jedna stawia na akcję urozmaicając to od czasu do czasu spokojnym krajobrazem. Druga woli wtopić się w chwilę, która trwa nieco dłużej miksując to ze zdarzeniami uciekającymi w mgnieniu oka. Która to która? O tym niżej.
 

Na pierwszy strzał pytanie na rozkręcenie się i wybadanie terenu. Co daje Ci fotografowanie? Czy w czymś pomaga?


Fotografia daje mi możliwość pokazania jak ja widzę otaczający mnie świat. Staram się poprzez fotografię pokazać kluczowy moment. Pozwala uwolnić emocje, które we mnie siedzą. Nie ukrywam tego – to dla mnie tlen. Każdego dnia o niej myślę.
Moja fotografia opiera się aktualnie w głównej mierze na fotografii mobilnej, ulicznej. Weszła teraz taka moda, trend na fotografię mobilną, ludzie chętnie ją śledzą. Skupiam się teraz na tym. Aczkolwiek przyszłość wiążę bardziej z fotografią  okolicznościową (śluby, chrzciny, sesje narzeczeńskie) wówczas element mobilności – telefon komórkowy, będzie dla mnie dodatkiem.

Co czujesz w momencie fotografowania?

Opieram się na fotografii mobilnej, bo przecież nie ukrywajmy tego –  dla mnie łatwiej jest biegać na co dzień z telefonem, niż lustrzanką. Tak naprawdę ciężko mi powiedzieć, co wtedy czuję. Po pierwsze, nigdy nie zastanawiałam się i nie skupiałam stricte na tym momencie. Po drugie, jak już wiem mniej więcej, co chcę sfotografować to nie myślę o tym wcześniej, nie planuję kadrów. Na przykład: stoję na przystanku, widzę, że podjeżdża autobus czy tramwaj i mam błysk, że zaraz coś ciekawego może się wydarzyć. Wyciągam telefon i chwytam chwilę ulotną. Czuję nutę adrenaliny, bo może nie każdemu spodobać się, że robię mu zdjęcie, a sam kadr może mi zwyczajnie nie wyjść – wówczas nie widzę problemu, by poczekać na kolejny tramwaj i zobaczyć, co nowego się wydarzy. Dla mnie to tzw. „miejsca dżungla”, coś nieprzewidywalnego i tu jest kwestia, która mnie ujmuje. Co do ludzi - nie miałam nigdy sytuacji sprzeciwu podczas robienia zdjęć przypadkowo spotkanym ludziom. Staram się zawsze tak łapać kadr, by zachować anonimowość postaci pojawiających się na moich zdjęciach, z drugiej strony uwieczniając ich zachowanie, które w tej chwili mnie zainspirowało czy zaciekawiło.

A więc można powiedzieć, że Twoim motorem napędowym w fotografii ulicznej jest chwila, której nie możesz przewidzieć. Coś nowego, co pod wpływem emocji skłania Cię do zrobienia zdjęcia. Masz wówczas satysfakcję, że moment, który mógł uciec w zapomnienie jest przez Ciebie złapany i przekazujesz go dalej w świat.

Tak, jak najbardziej. Każdym rodzajem fotografii staram się interesować. Jednak bliżej mi do street’u niż makro. W makro nie znajdę takich zwrotów akcji, nieprzewidzianych zdarzeń. Lubię szybką akcję i przede wszystkim – reakcję na nią. To moja mała forma reportażu z dnia.

Jaki temat na zdjęcia okazuje się być dla Ciebie najprzyjemniejszy? Wspomniałaś o makro jako tym nie do końca wygodnym, z drugiej strony nadmieniając miłość do street’u. Być może jest jeszcze jakiś temat, w którym czujesz się podobnie komfortowo?

Przede wszystkim, na pierwszym miejscu fotografia uliczna. Napędza mnie ona i inspiruje. Natomiast drugą sferą, w której wydaje mi się, ze będę czuć się komfortowo jest fotografia okolicznościowa.  Co prawda w tej dziedzinie jeszcze raczkuję, ale zdecydowanie odpowiada to moim upodobaniom do chwytania momentu. Tu też pojawiają się zwroty akcji mimo zaplanowanego wcześniej szkicu wydarzenia. Niby wiesz, co nastąpi po sobie, ale jednak nie masz do końca pewności, że akurat wszystko odbędzie się zgodnie z planem.

Czyli fotografia, które opiera się na nieprzewidywalności zdarzeń, na żywiole. Chwila i człowiek to dwa elementy, na których najbardziej zależy Ci podczas fotografii?

Tak, w fotografii stawiam na drugą osobę. Chcę, żeby poczuła się ona ważna i miała poczucie odgrywania ważnej roli. Człowiek jest zatem tu kluczową kwestią.

I tym sposobem pięknie wpasowałyśmy się w ramy przygotowanego przeze mnie wcześniej pytania a propos tego, co jest najistotniejsze w fotografii? Nakreśliłaś tu elementy: człowiek, żywioł i chwila. I tu pozwolę sobie na luźną interpretację.. Złapanie chwili jest dla Ciebie pewną formą trofeum. Jest to coś, czym możesz się pochwalić. Jak się okazuje jest to „ten” moment i „to” miejsce.

Jak najbardziej. Jak już wspomniałam nie planuję miejsc, w których robię zdjęcia. Wszystko wychodzi spontanicznie podczas załatwiania spraw, jazdy na uczelnię, czy zwykłego robienia zakupów. Planując na dany dzień konkretne miejsca i narzucone motto, męczyłabym się na siłę szukając tematu.
 
Czyli jakbym zapytała: dlaczego fotografia jest ważnym elementem Twojego życia, to powiedziałabyś, że…? Bo wyżej już powiedziałaś, że niewątpliwie jest to ważny element życia i co do tego nie mamy wątpliwości. 
 
Pozwala pokazać, jak widzę dany moment. Ludzie mają okazję zobaczyć świat moimi oczami – świat oczami rudej. Każdy ma inną interpretację danego miejsca i to jest dla mnie fajne, że każda ta interpretacja jest rozbieżna, z drugiej strony - uzupełniająca, akcentująca zupełnie różne elementy. Wiesz… ważne jest tu poczucie, że jest to rzecz, w której się spełniasz i odnajdujesz. Wstaję rano i myślę o fotografii, żyję nią…
 
Czyli tak jakbyś patrzyła kadrami?
 
Można tak to ująć. Szczerze żałuję, że moje oczy nie robią za migawkę. Często patrząc na coś potrafię mrugać oczami, niczym zamykająca się na sekundy migawka i wyobrażam sobie jaki byłby efekt. Czasami spotyka mnie rozładowana bateria i mocno ubolewam, nie mogąc nic zrobić. 


*** 
W tym momencie kontynuowałyśmy nasz spacer po plaży, a do rozmowy wróciłyśmy nieco później. Tak więc i samą formę wywiadu pragnę utrzymać w tej formie.
***


Opierając swój projekt, bo niewątpliwie „Ruda fotografuje” jest twoim projektem…



Tu się wtrącę… Ja bym to jednak ujęła jako wirtualny pamiętnik. Moje miejsce na zatrzymanie chwili na dłużej. Chociaż nazwanie tego projektem też jest trafne i tu mogę się z Tobą zgodzić.


Cieszę się, że wyszło tu coś niezaplanowanego, jak w Twoich kadrach, co dobrze uzupełnia poruszone wcześniej zagadnienia. Nawiązując do kwestii robienia zdjęcia lustrzanką i telefonem. Czy uważasz, że produkty końcowe – zdjęcia, które widać na Twoich stronach, mają taką samą wartość? Czy może te z lustrzanki traktujesz poważniej, natomiast te z telefonu jako codzienny trening i bycie w ciągłym obiegu fotograficznym?

Muszę się z tym zgodzić. Robiąc zdjęcia lustrzanką, potrzebuję większej ilości czasu na obróbkę. W telefonie dzieje się to znacznie szybciej i to pozwala mi na, jak to nazwałaś, bycie w ciągłym obiegu fotograficznym. Co do wartości – ciężko jest to wyważyć. Tak naprawdę podpinam tu wcześniej wspomniany moment i rozwinięte wokół niego kwestie. Zdarza się tak, że ludzie oglądający moje zdjęcia mają problem z określeniem, czym robione było dane ujęcie. Skupiam się na obróbce. Mam ogromną słabość do czarno-białych kadrów. Wiem, czasami wygląda to smutno, wręcz depresyjnie. Dla mnie mają one swój urok, jest w nich więcej charakteru i wyrazu, łatwiej jest mi je obrobić i utożsamić się z nim. Zarówno zdjęcia mobilne, jak i te wykonane za pomocą lustrzanki mają dla mnie taką samą wartość.

Kwestię pamiętnika „Ruda fotografuje” już dotknęłyśmy, mimo to, chciałabym, abyś ją rozwinęła. Co przekazujesz innym swoim projektem? Bo, to co sama z niego masz z fotografowania już wiemy. Wiemy co skłania Cię do chwytania kadru. Co Twoje kadry dają jego odbiorcom?

Dobre pytanie i do tego trudne. Poczułam się teraz jak na egzaminie tydzień temu. Siedzę i przytakuję, a jak przychodzi czas na odpowiedź to milczę. Ale… Tak, chyba już wiem. Ja im przekazuję to, jak oni w codziennym życiu funkcjonują. Jak ktoś z boku podpatruje jak zachowują się w komunikacji miejskiej, na chodnikach, jakie emocje nimi rządzą w danym momencie. Myślę, że pokazanie ludzi w tej „miejskiej dżungli” jest dobre i trafne. Przekazuję ludziom perspektywę patrzenia na nich z mojej perspektywy. Jak pędzą, zajęci są swoimi sprawami. Chcę, aby moje zdjęcia zatrzymywały ten moment na dłużej.

Jeżeli pozwolisz, wrzucę tu moją interpretację. Wydaje mi się, że może ona wpasować się w Twoją myśl i nieco ją uporządkować. Codzienne życie, gonitwa, bieg na autobus, tramwaj, załatwianie spraw na mieście, spotkania. Czy zgodzisz się z myślą, że uchwycenie chwili i drugiego człowieka ze swojej perspektywy, będzie mu pokazywało co ominął, czego nie zauważył? Być może będzie to zachód słońca, ciekawy układ ludzi w tramwaju. Moment, który mógł przeoczyć, a nad którą będzie mógł zastanowić się dłużej spoglądając na twoje zdjęcia. Skłoni to do refleksji…

… zatrzymać się na chwilę, bo nie oszukujmy się, życie jest krótkie i wszystko szybko ucieka. No właśnie – co daje mi fotografia? Pozwala się zatrzymać, dostrzec coś wyjątkowego w codzienności, a nie biec na tramwaj. Mogę poczekać na kolejny, przemyśleć zdarzenie, które dostrzegłam, znaleźć w nim inspirację.

Inspiracja! Słowo klucz kolejnego pytania. Co, oprócz chęci złapania chwili ulotnej inspiruje Cię i skłania do aktywności fotograficznej?

Co mnie inspiruje dodatkowo? Bardzo pomaga mi przeglądanie prac innych z zakresu fotografii mobilnej. Ich spojrzenie, czy mają poczucie szybciej reakcji na chwilę, czy są to ujęcia planowane. Inspiruje mnie również sposób obróbki tych ujęć, można zaczerpnąć świeże spojrzenie na temat. Obrabiając własne zdjęcia staram się gonić motywy spotkane w galeriach innych fotografów, dodając charakter rudej. Inspiracją jest też muzyka. Podczas słuchania ulubionych utworów zdarza mi się „zobaczyć” jakiś kadr, jakimś motyw, coś co mogłoby się wydarzyć i jak mogłabym to ująć, aby złapać klimat. Nie powielam kadrów spotkanych gdzieś w Internecie, natomiast bardzo lubię fotografować miejsca, w których były robione, zawrzeć w nich własną interpretacje, pokazać moimi oczami. Ostatnio – otwarcie Dworca Fabrycznego w Łodzi, gdzie było mnóstwo interpretacji tego obiektu. Ja starałam się iść w te same miejsca i brać je pod własną nutę. Cieszę się, że mogę pokazać swoje „wypociny” na różnych grupach, gdzie stykają się one z opiniami zarówno tymi pozytywnymi, co nakręca mnie do działania, jak i tymi negatywnymi.

Negatywne opinie – krytyka. Jak ją trawisz? Oczywiście mam na myśli krytykę przez wielkie „K”, nie hejt.

Krytyka bardzo dużo mi daje, ponieważ dzięki niej staję się świadoma swoich błędów. Przez to wiem, w którym kierunku iść, aby sięgać wyższego poziomu. Na etapie chwytania chwili, obróbki z poziomu telefonu zdarza mi się ominąć jakiś element, który może psuć całą kompozycję. Jesteśmy tylko ludźmi, mamy prawo popełniać błędy. Te wytknięte w odpowiedni sposób stają się motywacją. Krytyka naprawdę daje mi dużo, teraz już się nie nie zadręczam jak kiedyś. Jeszcze parę lat temu byłam osobą, która bardzo przejmowała się jakimikolwiek uwagami kierowanymi w coś, co robię.

Ty, łapiąc kogoś i pokazując mu chwilę, której mógł nie dostrzec stajesz w podobnej pozycji, co osoba, która krytykując Twoje fotografie, wskazuje na elementy, których być może nie udało się dopracować, bądź które zwyczajnie ominęłaś.

Dokładnie tak!

Nawiążę do pytania z listy, do którego co prawda (jak to się kilka razy wcześniej stało) nawiązałyśmy w naszej rozmowie, ale uważam, że warto poświecić mu jeszcze chwilę. Mianowicie - co powiedziałabyś sobie sprzed kilku lat, jak zaczęłaś przygodę z fotografią? Wspomniałaś o przejmowaniu się krytyką, choć wydaje mi się, że w większości przypadków nie była to krytyka w czystej postaci, a mieszana z hejtem… Czy uważasz, że zwróciłabyś uwagę głównie na tą kwestię, czy byłoby to coś innego?

Ciężko jest mi to określić. Moja „kariera” fotograficzna była bardzo burzliwa. Z resztą pamiętasz – na przełomie gimnazjum/ liceum wciągnęłam się w fotografię. Później wraz z wyjazdem na studia fotografia spadła na dalszy plan. Dopiero od niedawna znowu fotografia wróciła do codziennego obiegu. Tym razem bardziej na poważnie. Nawiążę do tego, co powiedziałabym sobie właśnie z przełomu gimnazjum/liceum. Krytyka – nie ma sensu się nią przejmować, tym bardziej, gdy nie jest ona podparta merytorycznymi argumentami. Skoro ktoś o Tobie mówi, to znaczy, że słychać o Tobie, że to co robisz może kogoś interesować. Co więcej? Kurde, ruda! Czemu zrobiłaś przerwę? Ale studia pochłonęły mnie, było to nowe wyzwanie przyjęte na klatę, z którym trzeba było się zmierzyć. Nowe otoczenie, nowi ludzie… Potrzebowałam czasu, żeby zaaklimatyzować się. Super, że fotografia wróciła do mnie i to w zupełnie innej odsłonie, niż poprzednio. Ta nowa odsłona podoba mi się bardziej. Czasami patrząc na stare zdjęcia nie rozumiem, jak mogłam postrzegać je jako dobre, najlepsze, warte wyróżnienia. Teraz patrzę trochę inaczej, uważam – dojrzalej.

Czyli chcesz powiedzieć, teraz z perspektywy czasu, że ta przerwa była dobra czy zaszkodziła?

Trochę tego i tego. Przez ten czas mogłabym nauczyć się więcej, doszlifować warsztat, ale też dużo dała mi ona. Gdybym jej nie miała, nie wpadłabym na fotografię uliczną. Skupiałabym się na portretach, makro, krajobrazach etc. Myślę, że „twórcza” przerwa wyszła mi na dobre.

Czy masz wymarzone miejsce, w którym chciałabyś przejść się na spacer z aparatem? Jeżeli tak to co to za miejsce?

No… Dzisiaj już przecież byłyśmy nad morzem. Ten punkt mogę z listy odhaczyć. Pewnie jeszcze kilka razy odwiedzę je z aparatem. Ale myślę, że drugie miejsce to góry i Giewont, do którego miałam trzy podejścia i za każdym razem warunki okazywały się niesprzyjające. Irytuje mnie to okropnie. Widok gór to odskocznia, spokój i moja chwila na refleksje, oddech.

Okazuje się, że mimo zamiłowania do fotografii ulicznej, ruchu i zgiełku miasta, wymarzonym miejscem na spacer z aparatem jest miejsce spokojne, gdzie możesz odpocząć na chwilę od miejskiej dżungli. To ciekawe.

Zdecydowanie tak. Dżunglę mam na co dzień. Czas w górach byłby tą wspomnianą chwilą z muzyką, czy nawet przerwą od fotografii, z tym, że tu mamy boskie efekty wizualne. Miejsce na wyciszenie.

 




  

  • Share:

You Might Also Like

0 komentarze